2009-03-05
 09:41:41

Ullman om sin skada

Den 21 januari blev ett ödesdatum för Petter Ullman. I matchen borta mot Björklöven fick han en tackling så han flög med huvudet in i sargen och fick en hjärnskakning, bara dagarna före daladerbyt i Ejendals Arena. Hemsidan snackade med Ullman som berättade att han inte minns något av smällen och att han redan ser fram emot nästa säsong.


Din säsong verkar över nu då det roliga med Kvalserien drar i gång. Känns det bittert eller är det bara att "gilla läget" och ladda inför nästa säsong?

- Det är klart att det känns lite bittert men för mig gäller det nu bara att sikta framåt och inte gräva ner mig i att jag inte kan spela mera den här säsongen. Det kändes nog tyngre just efter skadan då jag aldrig blev bättre än vad det känns i dag. Nu är jag mera inställd på att säsongen är över och då är det lättare att blicka framåt.


Vad hände egentligen?

- Jag minns faktiskt ingenting av själva smällen. Men jag har sett det på video efteråt och det ser inte speciellt märkvärdigt ut. Jag får en tryckare och faller med huvudet före in i sargen. Inget oschysst utan det var mera otur att smällen tog olyckligt. Det här hände i anfallszon och skadan kanske var som ett tecken på att jag inte ska vara så långt upp i banan, skrattar Ullman.


Vilka svårigheter har det medfört?

- Huvudvärk, illamående, yrsel, koncentrationssvårigheter... (Elias Granath bryter in i samtalet och meddelar att han med andra ord är som vanligt)... men det jobbiga är att det går upp och ner hela tiden så det skulle vara omöjligt för mig i dag att träna och spela hockey.


Hur känner du dig i dag?

- Sedan dagarna innan helgen så har det känts mer och mer som att det går i rätt riktning, vilket är väldigt skönt.


Nu ska du läggas under kniven för en annan skada. Berätta, vad handlar det om?

- Det stämmer. Jag ska operera en axel som hoppar ur led ganska ofta. Problemen började redan förra säsongen men det har egentligen inte påverkat mitt spel speciellt mycket. Tanken var från början att jag skulle operera mig när säsongen var slut. Men eftersom det känns orealistiskt att jag ska kunna spela mer i år så var det bättre att ta operationen nu för då tjänar vi trots allt några veckor i rehabilitering.


När hoppas du kunna träna för fullt efter den operationen?

- Jag har ännu inte pratat med läkaren om det. Men jag ska opereras på torsdag och sedan tar det väl åtminstone fyra till fem veckor innan jag kan köra. I början lär det väl handla mest om lugn "rehab-träning" som testcykel och jogging.


Hur har din säsong annars varit sedan du kom tillbaka till Leksand från Almtuna?

- Det har känts bra hela tiden fram till att jag blev skadad. Framförallt har det varit en jäkligt kul säsong och jag är både glad och tacksam att jag har fått vara med i det här gänget. Det gör ju självklart att det känns lite extra bittert att inte kunna spela vidare nu när Kvalserien drar i gång, men jag ser redan nu fram emot nästa säsong i Leksand och är väldigt glad att mitt kontrakt är på ytterligare en säsong så jag får fortsätta lira med de här grabbarna.


Leksands försvarsspel kritiserades inledningsvis av serien för att nu hyllas. Vad har utvecklats mest i det spelet under säsongen?

- Svår fråga... Vi har nog ett annat tålamod nu i försvarsarbetet än tidigare. Samtidigt så inser nog alla att det inte bara är backarna som ska spela försvarsspel utan att en bra defensiv kräver ett grovjobb från alla fem utespelare. Just den uppoffringen tycker jag nog har varit vår styrka så här långt.


Vem har annars varit det stora utropstecknet i Leksands lag den här säsongen?

- Jag tänker inte säga Elias i alla fall, skrattar Ullman och fortsätter: Det är lätt att säga Oliver (Ekman-Larsson) för han har varit riktigt bra. Men trots det skulle jag nog ändå säga (Johan) Hägglund. Han har jobbat hårt i varje match vi spelat. Han ger och tar i närkamperna och viker aldrig ned sig. Hägglund har gjort en kanonsäsong och varit en av våra nyttigaste spelare.


Vad i Tomas Kempe och Tomas Jonssons coachning och ledarskap gör att vi kan få se Leksand i Elitserien kommande säsong?

- Båda har bra kontakt med gruppen och är mycket duktiga på att skapa trygghet och sprida en skön stämning i laget. Det kommer nog visa sig vara väldigt viktigt nu då Kvalserien drar i gång.


Hur nära följer du laget nu under din skada?

- Jag är med i omklädningsrummet, kollar träningarna och så vidare. I stort sett allt som laget gör utanför isen försöker jag vara med på.


Ligger det på din lott att sköta bandspelaren i omklädningsrummet nu?
- Det får jag inte för grabbarna...


Vad talar för att Leksand ska ta en av de två översta platserna i Elitserien kommande säsong?

- Leksand har ett väldigt bra lag i år med bra bredd och grymt individuellt skickliga spelare. Vi vet hur bra vi kan vara och vilket spel vi kan prestera. Dessutom går vi in i Kvalserien med ett bra självförtroende och det tror jag avgör att vi tar oss till Elitserien i år.


Spelar Petter Ullman och Leksands IF elitseriehockey kommande säsong?

- Helt klart!

kopierat av: LeksandsIF




Men nu ska jag gå och byta om och gör ordning mej för skolgång <3

Puss hej



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: