2009-07-25

mer

mer kommer senare :)
 19:41:46

Dag 13-14 5-6juli sö - må

Imorse packade vi ihop för att åka vidare till crotia där vi är nu på den största campingen som de har.
Park Umag som är 4-stjärnigt och stort som tusan. Den har internetcafe,resturanger,affärer,10-tal toalettstationer och massvis med andra saker. Dagen innan körde vi grillat eftersom det var sista dagen innan vi skulle åka skilda vägar. Vi lyssnade på massa tyskmusik och sånt. maten var ej klar förren vid 22-tiden.Men innan jag slutar att skriva och går ut i det fina vädret så sk jag bara berätta att slovenska kärringar är otroligt sura av sig.

19:39:02

dag 10 2juli to

Illmående och feber var det jag vaknade med imorse så jag vaggalade ut till stolarna utanför och satte mig, jag kunde fan inte andas. 40graders feber med 30grader i skuggan = suger.

Familjen Bergman som vi träffade i Berin har kommit hit och det är ju roligt att träffa nån som pratar samma språk som en.

19:39:00

19:38:59

19:37:27

Dag 7-9 29Juni - 1Juli må - on

Sjuk det är vad jag är och det är inte spec ul att ligga halvdöd i 30graders värme i skugga på Stellplatzen i Lido de Jesolo i Italien.

Imåndags åkte vi från Köningssee för att åka till Italien, för vi bestämde oss att skippa Österrike på vägen ner eftersom det regnade och var dåligt väder så vo åkte igenom det. Och fricampade uppe i bergen eftersom pappa tappade humöret när han ej hittade campingplatsen där vi skule sova. Igår gick vi upp ganska tidigt för att åka till Stellplatzen där vi står nu. Så vi åt frukost när vi kom fram sedan gled vi ner på stranden som var stor som tusan med hundratals Hotel och massvis med solstolar. Första Natten här i Italien var hemsk, det var varmt och jag hade massvis med myggbet så man kröp närmare fönstret hela tiden. Imorse vaknade jag med feber och halsont och huvdvärk. Det är fan inte kul att vara utomlands och vara sjuk.

19:34:49

dag 4-6 26-28juni fr-lö

Kom precis hem ifrån en heldag med utflyckter, vi började med att äta frukost och sedan bar det av. Men jag ska berätta vad som hänt tidigare dagarna . Den 26 Juni alltså i Fredags åkte vi från Tegel klockan 11 och körde en hel dag i bilen eftersom det var mulet,blåsigt och regnigt. Sov det gjorde vi på en parkeringsplats någonstans imellan Salzburg och Brechtegarden. Där var det massvis med översvämningar. Den natten sov jag inte speciellt bra för att vid två tiden så regnade det jätte hårt mot husbils taket så man ej kunde sova. Sen igår så gick vi upp klockan sju ungefär eftersom man typ inte får fricampa i Tyskland. Då åkte vi till Brechtegarden och påvägen dit handlade vi. Det är otroligt fint här , igår var det halvmulet men på kvällen kom det regnskurar. Vi var nere i saltgruvorna igår och det var grymt kul. Det var en guidad tur på en timma. Det går inte att förklara hur fint det var där nere. en upplevelse som jag aldrig glömmer. Efter Saltgruvan så åt vi lunch och sedan åkte vi vidare till Köningssee där åkte vi på en alpsjötur med en guied till St. Bartholmä. När vi åkt en halva turen stannade de båten och han guiden spelade en låt på tumpret. Det var så vackert för de ekade mellan alptopparna.. Efter båtturen åkte vi till husbilen som vi ställt på en camping. Så Imorse när vi vaknade bestämde vi oss för att åka ner till Berchtegarden med buss eftersom vi fått grattis bussbiljetter. Och när vi tagit bussen ner så bestämde vi oss för att åka upp till Hitlers örnäste men man såg inte så mycket från utsikten men det var vakert ändå.Hitler fick denna hus i 50års present.Vi åt där uppe och tittade runt lite sedan så åkte vi ner igen. När vi kom ner till bussstationen var det 1immas väntan på bussen så vi var inne vid tågstationens affär. Och där fick man en chock för det stod om Michael Jacksson över allt och jag kan ju ej Tyska så jag fattade noll liksom. Men Pappa berättade sedan att han dött. RIP Michael Jacksson. Det var allt.

19:32:19

dag 2-3 24-25juni on-to

Igår var vi på ett konsentrationsläger i Sachsenhausen det var väldigt intressant. Där hade de en gaskammare och massa små ställen där folk bodde. Lite längre bort fanns ryssarnas koncentrationsläger. När vi var färdiga där så åkte vi till Tegel där vi står på en stellplatz. I husbilen brevid bor det smålänningar från Eksjö men Hidie då som en av de heter är tyska men det hörs ej även fasthon bara bott i Sverige för 10år sen. Imorse var det mulet och regnigt men lagom till vi skulle åka in till Berlin slutade det att regna. Vi var vid Checkpoint Charlie, vi var även vid Alexanderplatz, Ka de We, Hauptbahnhof/lehrter Bahnhof och massa flera ställen. Till dessa platser fick man åka U-bahn , S-bahn och buss. Tunnelbannan hade massa olika linjer och de hette

U1, U2, U3, U4, U5, U6, U7, U8 och U9.

S-bahn hade också massvis olika linjer- typ 16st. Med allt detta så var det ganska enklet att tappa bort sig, till Lunch åt vi en turkisk pizza som en Amrickan sa at vi skulle testa. Den var halvgod. Imorgon drar vi vidare och då ska bli mycket regn har de sagt.

19:30:32

dag 1 23juni09 ti

06.00 ringde väckar klockan, natten till idaghar vi sovit i smyghuk. För båten skulle gå 07.45 ifrån Trelleborg, Båtresan tog 3-4h och vi åt frukostbuffé på båten. Mätt som tusen blev man. När vi kom fram till Sassnitz i Tyskland så åkte vi till Prora där Hitler byggde sitt sommarparadis för alla hans "krigare". Där de skulle få två veckor varje år och vila sig. Det var ganska mäktigt och världens finaste strand. Just nu är vi i Sassnitz på en Stellplatz dr vi ska sova.

19:29:14

Semstern 09

Semster touren till Italien
2009-07-08
 17:52:40

Min resa

Det ar tva veckor kvar pa semstern med husbilen sen blir det oland i 3veckor sedan ar det bara en vaecka kvar till skolan borjar. det ar underbart har massa snygga killar. bast hitills ar italien men mer far ni reda pa sen.